Urheilijoiden mikroverenkierto nousevana trendinä

Fysiatri, huippu-urheiljatiimin jäsen Veli-Pekka Valkosen motto: Lääkäri saa palkan, jos asiakas pysyy terveenä. Urheilijoiden fyysistä vointia tukeva Valkonen puhui BEMER Nordicin 6.4. Helsingissä järjestämässä Sport Day –tapahtumassa aiheesta kudoksen läpivirtauksen merkitys urheilijalle. 

Muita tapahtuman puhujia olivat lääkäri, biohakkeri Olli Sovijärvi, kolmiloikkaaja Kristiina Mäkelä sekä keihäänheittäjä Tero Pitkämäki.

Fysiatri Veli-Pekka Valkonen

”Kudoksen toimiva läpivirtaus edellyttää tervettä verisuonistoa, riittävää määrää verta ja punasoluja, keuhkojen hyvää toimintaa sekä sydämen normaalia pumppausta. Tulehtunut kudos aiheuttaa turvotusta, kipua, mikroverenkierto heikkenee ja aineenvaihdunta hidastuu. Silloin ihminen ei voi hyvin eikä pysty suorittamaan esimerkiksi urheilussa hyviä tuloksia”, Valkonen kuvailee ihmisen kehon toimintaa.

Valkonen kertoo kylmä- ja lämpöhoidon olevan hyviä tehostamaan kudosten ja aineenvaihdunnan toimintaa, mutta muistuttaa, että niiden vaikutukset jäävät pinnallisiksi ja lyhytaikaisiksi. Esimerkiksi avantouinti tai lämpöhoito ei vaikuta syvempiin kudoksiin ja vaikutus häviää noin 20 minuutissa. Kudoksen läpivirtaus tarkoittaa kudoksen läpi virtaavan veren määrää.

Mikroverenkierto käsittää suurimman osan verenkiertoelimistöä

Jo 1200-luvulla tunnettiin mikroverenkierron merkitys ihmiselle. Silloin puhuttiin muun muassa keuhkojen verenkierrosta. Valtimot ja laskimot ovat vain neljäsosa ihmisen verenkierrosta, sillä 74 prosenttia on mikroverenkiertoa, joka kuljettaa ravinteet perille.

”Heikkolaatuinen ravinto heikentää kudoksen läpivirtausta. Liikunta taas parantaa sitä, mutta optimaaliseen tulokseen tarvitaan myös hyvä ravitsemus. Aineenvaihdunnan tukeminen (mikroverenkierron edistäminen) ja lihasten käyttö ovat välttämättömiä, jotta ihminen pysyisi terveenä”, Valkonen summaa.

Mitä tapahtuu, jos urheilijan uni ja ravinto laiminlyödään?

Elimistössä vallitsee metabolinen stressi,  tulehdusalttius kasvaa,  kudosvauriot lisääntyvät (kipu ja kulumat sekä vammat), palautuminen vaarantuu,  suoritustaso laskee.

Miten optimoit suoritusta ja palautumista?

Olli Sovijärvi kertoi tilaisuudessa siitä, miten urheilija voi optimoida suorituskykyään ja palautumistaan.

Lääkäri, biohakkeri Olli Sovijärvi

”Ihminen on kompleksinen järjestelmä, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Biohakkerointi tarkoittaa tieteen, tekniikan ja luonnon yhdistämistä tuomaan ihmiselle parempaa elämää”, Sovijärvi kiteyttää.

Liika stressi vie ylikierroksille ja voi johtaa loppuun palamiseen, mutta liian vähäinen stressi voi tylsistyttää ihmisen. Sovijärvi puhuu hormeesistä, joka tarkoittaa sopivaa, elimistöä vahvistavaa stressimäärää. Tällaista stressiä voivat tuoda vaikkapa nopea kylmäaltistus tai saunan kuumuus.

”Avantopulahdus voi antaa elimistölle hyvä hetkellisen energialatauksen nopeutuvan verenkierron kautta. Itse käytän säännöllisesti mikroverenkierron toimintaan vaikuttavaa BEMER-hoitoa, joka pitää stressinhallintani ja hyvinvointini kunnossa. Minulla on kotona biohakkerin mikroverenkiertonurkkaus, jossa lepään 20 minuutin ihanteelliset päiväunet BEMER-laitteen kanssa”, Sovijärvi kertoo.

Olli Sovijärvi kehottaa tulkitsemaan elimistön viestejä

Kiinnitä huomiota näihin: Millainen on yleinen vireystila päivän aikana? Entä ruokahalu, unenlaatu, leposyke ja sykevälivaihtelu, vastustuskyky, miltä tuntuu urheiluun lämmitellessä, entä olotila kaksi tuntia suorituksen jälkeen? Silloin endorfiinitaso laskee ja jos putoaminen on liian iso, oli suoritus liian rankka omalle kunnolle.

”Ylikuormitustilassa ihminen voi olla uupunut, masentua, olla ärtynyt tai kärsiä unettomuudesta, paino voi laskea tai voi jopa sairastua anoreksiaan. Stressi heikentää mikroverenkiertoa samoin kuin istuminen. Ei pitäisi istua kuin noin 25 minuuttia kerrallaan ja liikkua sen jälkeen hetki”, Sovijärvi neuvoo.

Raajoissa kihelmöi, mikroverenkierto toimii

Sovijärvi nostaa yleisön liikkumaan ja kysyy, joko sormissa kihelmöi. Kihelmöinti johtuu liikkumisen aiheuttamasta typpioksidista, joka laajentaa verisuonia. BEMER-hoito saa aikaan saman tuntemuksen raajoissa, kun mikroverenkierto paranee.

”Mikroverenkierto on palautumisen keskiössä. Sen avulla myös maitohapot saadaan pois kudoksista. Lisäksi mikroverenkierto lievittää tulehdustiloja, kuljettaa ravinteita ja happea kudoksiin, parantaa vaurioita kudoksissa, palauttaa energiavarastoja. Se myös poistaa kudoksista hiilidioksidia”, Sovijärvi kertoo.

Unenpuute sairastuttaa, mikroverenkierto vaikuttaa uneenkin

Unenpuute altistaa sairauksille. Syvä uni nollaa elimistön ja korjaa kudoksia, jopa mielen tasolla syvä uni puhdistaa. REM-uni taas ”resetoi” aivot ja antaa ihmiselle energiaa. Myös unenlaatu paranee mikroverenkiertoa tukemalla.

”Kofeiinia kannattaa välttää 5-8 tuntia ennen nukkumista. C-vitamiini nopeuttaa kofeiinin poistumista elimistöstä. Juuri ennen noin 20 minuutin päiväunia kannattaa ottaa kahvit, niin suorituskyky on parhaimmillaan kun heräilee”, Sovijärvi vinkkaa.

Mikä mikroverenkierto? 

Mikroverenkierto muodostuu kaikkein pienimpien verisuonten tiheästä verkostosta. Siellä tapahtuu noin 74 % verenkierrosta. Mikroverenkierrolla on tärkeä kuljetustehtävä: Se toimittaa kudoksiin ja elimiin happea ja ravinteita, kuljettaa pois kuona-aineitasekä tukee immuunijärjestelmää. 

Mikä Bemer?

BEMER-teknologia perustuu mikroverisuonten seinämien rytmisen liikkeen (vasomotion) stimulointiin. Vaikuttavana tekijänä on patentoitu signaali, joka tahdittaa häiriintynyttä rytmiä mikroverisuonissa. BEMER tukee kehon kykyä korjata itse itseään parantuneen mikroverenkierron kautta.

www.bemernordic.com 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *